Lotus Notes & iPhone de mogelijkheden tot nu toe

In een eerder bericht heb ik jullie op de hoogte gebracht van Domino Web Access Ultra Lite voor de iPhone. Als verstokte apple-fan en iPhone gebruiker, gebruik ik dit wel…….maar het is het toch niet helemaal als je het mij vraagt. Voor het lezen van mail vind ik het prima, maar het opzoeken van contacten en doorlopen van je agenda is via deze web oplossing toch niet echt prettig. Kortom je gaat op zoek naar andere oplossingen.
Image:Lotus Notes & iPhone de mogelijkheden tot nu toe
De eerste alternatieve oplossing die ik getest heb is de combinatie van DAMO (Domino Access for Microsoft Outlook). Wanneer je dit bovenop outlook installeert en je hebt een Mobile Me account dan is het mogelijk te synchroniseren met de iPhone.
Ik heb deze oplossing beschreven in het Notes 8 forum van IBM. Nadeel….Je moet outlook installeren en je moet een Mobile Me account hebben wat op zich niet echt interessant is voor niet Mac gebruikers. Je adressen en agenda synchroniseren wel naar de Native iPhone applicaties.

Vervolgens vond ik deze oplossing: PocketMac.Het woord zegt het eigenlijk al.Voor deze oplossing heb je een Mac Nodig. Wanneer je een Lotus Notes client op de Mac installeert en deze tool, dan kun je je Agenda en je adressen synchroniseren, mits je ook een Mobile Me account hebt. Grote voordeel is dat de agenda en de adressen in de Native iPhone applicaties staan…en dat je een Mac moet bezitten.

De derde oplossing is NotesPro. De meest recente versie is zojuist verschenen en geeft je de mogelijkheid om je notes Agenda, adressen, todo’s en mail op je iPhone te bekijken. De applicatie maakt direct contact met de Domino server dus er is geen tussenkomst van andere applicaties. Beantwoorden van mail gaat op een iets minder nette wijze. Je kunt een reply sturen maar dat gebeurt dan wel vanaf je account dat geïnstalleerd is op je iPhone, hoogstwaarschijnlijk je prive mail. Voor het bekijken van je agenda lijkt deze oplossing wel prima.

Image:Lotus Notes & iPhone de mogelijkheden tot nu toe

Conclusie
De drie oplossingen zijn zeker niet zaligmakend….maar er zijn wel voldoende ontwikkelingen. Ik ben ervan overtuigd dat er op korte termijn een echte oplossing gaat komen. Wellicht wordt dit op Lotusphere 2009 bekend gemaakt? Als er meer nieuws is horen jullie meer van mij.

Tagged with: , , , , , , , , ,
Geplaatst in Blogs

Geef een reactie

Archief
