Twitter

Twitter is te omschrijven als een kruising tussen bloggen en instant messaging (chat). Twitter wordt daarom ook wel omschreven al microbloggen.. Berichten die via twitter worden gestuurd hebben het karakter van een SMS (140 karakters) en worden Tweets genoemd.

Gebruikers kunnen 2 soorten tweets posten. Individuele of algemene. De individuele tweets beginnen altijd met een @ teken. Dus bijv @sursinus. Voor een bericht dat voor  mij bedoeld is. De algemene tweets zijn alle overige berichten, gericht aan iedereen. Om berichten van andere te kunnen lezen abonneer je je op het kanaal van de gebruikers naar keuze.

Wanneer je lid bent van een twitter kanaal  zul je alleen de algemene berichten lezen van deze persoon. De individuele berichten zal je standaard niet zien. Om deze wel te kunnen lezen zul je het microblog van deze gebruiker moeten openen. Op deze manier kun je van een twittercontact nagaan met wie hij contact heeft en wat z’n interesses zijn.

In de basis draait het bij Twitter om de vraag “Waar ben je nu mee bezig”. Maar deze vraag is inmiddels geëvalueerd.

De kracht van Twitter
De belangrijkste vraag is: wat is de kracht van Twitter?. Deze vraag is het best te beantwoorden aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

Ik had een technisch probleem met Lotus connections. Op het moment dat je binnen connections een blog artikel schrijft met daarin plaatjes die groter zijn dan 350 pixels hoog of breed dan wordt het formaat van deze afbeeldingen aangepast door Lotus Connections. Dit gebeurde ook als je specifiek aangaf dat je dit niet wilt.
Zelf wist ik de oplossing voor dit probleem niet. Ik heb de vraag dus op het Lotus connections forum geplaatst. Na 2 dagen was er echter nog geen antwoord op mijn vraag en moest dus op zoek naar een andere weg om mijn doel te bereiken.
Via twitter stelde ik de vraag aan Luis Benitez (Iemand van IBM die een publieke blog bijhoudt en veel over Lotus Connections blogt). Binnen 5 Minuten kreeg ik een reactie terug van Luis.  Hij liet me weten al eerder van dit probleem gehoord te hebben maar niet direct te weten wat de oplossing was. Hij zou het even verder voor mij uitzoeken. 30 Minuten later liet hij me weten dat  @cwhisonant hier meer van zou moeten weten aangezien hij dit zelf ook had ondervonden en in contact is/was geweest met IBM om het probleem op te lossen.
Dus direct daarop heb ik een tweet gestuurd aan @cwhisonant met de vraag of hij me verder kon helpen. Ruim een uur later kreeg ik een tweet terug van hem dat hij de oplossing als reactie op mijn vraag in het forum had gepost. Dus al met al had ik op deze manier dus binnen 2 uur het antwoord waarop ik zat te wachten.

Twitters volgen en schrijven
Er zijn verschillende manieren om twitters te schrijven en te volgen. Naast de webpagina van twitter.com, zijn er verschillende applicaties ontwikkeld voor Windows, MacOS, Telefoons etc. Mijn voorkeur gaat uit naar Twitnotes (een Lotus Notes plugin voor twitter) en twitterfox (een plugin voor firefox).

Links
Twitter.com – Homepage van de webservice Twitter
Twitnotes – Lotus notes twitter plugin
Twitterfox – Twitter plugin voor firefox
Twitterific – MacOS en iPhone twitter applicatie

Tagged with: , , ,
Geplaatst in Blogs

Geef een reactie

Archief
