Hoe nieuw is ’Het nieuwe werken’?

Te pas, maar ook vaak te onpas wordt door verschillende softwareleveranciers de term “ Het nieuwe werken” gebruikt. De term is inmiddels een hype en we doen er allemaal aan mee. Maar is dit “nieuwe werken” wel zo nieuw en wat verandert het aan de dagelijkse indeling van de werkzaamheden?

De meeste leveranciers van “het nieuwe werken”-oplossingen zijn het er over eens dat de werknemer onafhankelijk van tijd en plaats zijn werkzaamheden kan uitvoeren en dat organisaties meer resultaatgericht gaan werken. Kort gezegd spreken we met onze werkgever een aantal deliverables af en de tijd waarin we deze uitvoeren bepalen we zelf. In zoverre verandert er binnen het nieuwe werken voornamelijk wat aan de verantwoordelijkheid van een medewerker en het vertrouwen van een werkgever. De tools die een medewerker gebruikt om zijn werk uit te kunnen voeren hoeven hiervoor niet wezenlijk te veranderen.

Het oude nieuwe werken
Om werkzaamheden tijd en plaatsonafhankelijk uit te kunnen voeren is het handig wanneer een medewerker op verschillende plaatsen gebruik kan maken van dezelfde faciliteiten als die beschikbaar zijn op kantoor. Ook op dit punt is mijns inziens nog geen vernieuwing in het spel. Veel werkgevers bieden de medewerkers al laptops en een VPN verbinding naar de kantooromgeving. Sommige bedrijven stellen daarbij nog een telefoon met e-mailontsluiting beschikbaar.

Als we kijken hoe deze werknemers de werkzaamheden uitvoeren, dan blijkt er helemaal niet zoveel vernieuwend te zijn aan de producten die de verschillende leveranciers aanbieden onder het mom van het nieuwe werken. De gemiddelde medewerker ontvangt zijn berichten nog steeds via mail en maakt zijn documenten in een word processor en haalt informatie uit systeem X. In een filmpje van een grote software leverancier zag ik notabene dat een medewerker zijn bestanden zoekt op de eigen computer. Kortom oude tools in een nieuw jasje vaak voorzien van wat nieuwe kleurtjes, een nieuwe naam en animaties.

Het nieuwe nieuwe werken
Bij leveranciers die echt het nieuwe werken nastreven slaat een medewerker geen documenten meer op op een fileshare of op een lokale desktop. De kennis in deze documenten is namelijk slecht of in het geval van een lokaal bestandsysteem niet te vinden voor collega’s. Bij het nieuwe werken draait het om het delen van kennis/informatie en met name het makkelijk terugvinden daarvan. Bij voorkeur maken bedrijven die het nieuwe werken nastreven gebruik van een enkel applicatie om de standaard bedrijfsprocessen uit te kunnen voeren. Mail, documenten en bedrijfsapplicaties, instant messaging worden dus samengebracht in één enkele applicatie die platformonafhankelijk kan worden ingezet en bij voorkeur ook worden ontsloten vie een webbrowser.

Voor de toekomstige generatie werknemers zal e-mail geen gemeengoed meer zijn. Voor veel studenten is e-mail vaak een noodzakelijk kwaad omdat reacties vaak te lang op zich laten wachten. Deze student neemt liever zelf het heft in eigen handen en gaat op zoek naar de informatie die het zoekt op sociale netwerk sites als LinkedIn of Wikipedia. Bedrijven zullen hierop moeten anticiperen.

Wanneer een bedrijf intern een LinkedIn-achtige omgeving inricht kunnen medewerkers snel informatie met elkaar uitwisselen. Een voorbeeld:

Wanneer een medewerker een vraag stelt via een directe e-mail aan een collega, dan kan het antwoord slechts van één persoon komen. Bovendien is het antwoord op deze vraag slechts beschikbaar voor de twee collega’s die onderling met elkaar mailen. De kennis is dus opgeslagen in een gesloten medium. Wanneer dezelfde vraag wordt gesteld via een LinkedIn achtige omgeving aan een community is de kans op respons veel groter. Bovendien blijft de kennis beschikbaar voor de gehele community.

IBM’s visie op het nieuwe werken
Wanneer we kijken naar de visie die IBM heeft op het nieuwe werken, dan kunnen we concluderen dat zij op een aantal vlakken al heel ver zijn en nauw aansluiten bij de toekomstige generatie medewerkers. Al enkele decennia biedt IBM de mogelijkheid om bedrijfsapplicaties, e-mail en instant messaging aan eindgebruikers aan te bieden via een enkele applicatie: Lotus Notes. Mede vanwege deze reden neemt het aantal gebruikers van Lotus Notes wereldwijd flink toe, maar helaas zien we bij veel, met name Nederlandse, bedrijven het product onvolledig wordt toegepast. Dat is jammer omdat Lotus Notes/Domino wellicht een van de meest eenvoudige en meest betrouwbare mail- en applicatieplatformen is om te onderhouden. Ook de roadmap van het product is veelbelovend. Hierover heb ik in een eerder artikel al geschreven.

Naast het Lotus Notes/Domino platform biedt IBM het product Lotus Connections, waarmee het voor elk bedrijf mogelijk is om een LinkedIn achtige omgeving aan te bieden aan haar medewerkers. Lotus Connections bevat de mogelijkeid om per medewerker profielen aan te maken waarmee de medewerker een eigen intern netwerk kan creëerden. Daarnaast biedt het product de mogelijkheid om kennis te delen via Blogs, Wiki’s, Communities, Social filesharing en het delen van Bookmarks. Ook bevat Lotus Connections de tool activities waarmee het mogelijk is om taken tussen medewerkers te delen.

In de nabije toekomst zullen deze producten nog verder met elkaar integreren. IBM vertelt hier al een en ander over in hun blauwdruk over het samenwerken van de toekomst.

Meer weten?
Wanneer je meer wilt weten over de visie die IBM heeft op het samenwerken in de toekomst, dan is het interessant om op 1 april 2010 het evenement Lotusphere Comes to You te bezoeken. Tijdens deze bijeenkomst wordt wordt u in korte tijd bijgepraat over alle ontwikkelingen binnen de productportfolio van IBM Lotus.  Dit evenement is gratis toegankelijk voor iedereen. Meer informatie over het evenement is te vinden op de website van Lotus Loves People.

Advertenties
Tagged with: , , , , ,
Geplaatst in Blogs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief
%d bloggers liken dit: