Domino bug? GetAllDocumentsByKey i.c.m. speciale karakters

Zo nu en dan gebeurt het weleens. Je hebt iets geprogrammeerd waarvan je verwacht dat het op een bepaalde manier gaat werken. Het resultaat wijkt echter af van wat je verwacht. Heb je een fout gemaakt in je code of is er iets anders aan de hand?  In het volgende voorbeeld vermoed ik toch een foutje in de Domino code.
Voor een demo van mijn OpenNTF AJAX Name Picker heb ik een demo directory gemaakt. Aangezien een van de nieuwe features in deze NAB Picker het kunnen omgaan met speciale karakters (zoals ë, è) is, had ik een naam met zo’n karakter in mijn demo verwerkt. Dat gaf dit overzicht in de ($Users) view:

Ik had verwacht dat als ik in mijn Name Picker “aar” zou intypen alle namen van Aarend Visser tot Aart Staartjes, uitgezonderd Aäron Pearson te zien zouden zijn. Zoals je hieronder kunt zien, is dat niet het geval:

Hierachter zit een agent die het LotusScipt commando GetAllDocumentsByKey gebruikt. Wanneer aan deze functie de boolean False wordt mee gegeven, hoort deze functie alle documenten die beginnen met “aar” terug te geven. Klaarblijkelijk loopt deze functie de view index door, pakt ie alle entries vanaf de eerste match en stopt bij de eerste entry die niet meer matcht. In bovenstaand geval is dat echter te vroeg aangezien er nog matchende entries achteraan komen.
Ik moet hierbij overigens wel opmerken dat dit redelijk specifiek voor de ($Users) view in het adresboek lijkt en de manier waarop deze wordt opgebouwd. Normaliter wanneer Access Sensitive sorting is aangevinkt (de standaard) zet Domino entries met speciale karakters namelijk achter de entries met normale karakerters. Aä komt dus na Ab. Als dat in de ($Users) view ook zou gebeuren zou het probleem zich niet voordoen. Toch blijft het vreemd…

Links:
AJAX Name Picker

Tagged with: , ,
Geplaatst in Blogs

Geef een reactie

Archief
