Social Business – Een introductie

Wanneer we praten over social business wordt al snel een link gelegd naar social media. Natuurlijk zijn er sterke relaties tussen social media en social business, maar er zijn wel degelijk verschillen. In een aantal blogartikelen probeer ik inzicht te geven in het begrip social business.

Historie
Zo’n 10 jaar geleden vond er een grote verandering plaats op de werkvloer toen internet beschikbaar werd voor de meeste medewerkers. In die tijd zag je een grote verschuiving van de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Ook deed e-commerce zijn intrede en ontstonden op veel fronten web gebaseerde oplossingen. Die ontwikkelingen hebben zich de laatste 10 jaar doorgezet.

Social media revolutie
Sociale netwerken deden hun intrede en zorgen nu voor een flinke afname van het e-mail verkeer. De generatie werknemers die nu start in het bedrijfsleven zijn gewend om te communiceren via sociale netwerken als Facebook en LinkedIn. e-mail verkeer wordt steeds vaker vervangen door berichten verkeer via sociale netwerken. De invloed van Sociale netwerken op het dagelijks leven neemt ook sterk toe. Als je kijkt naar de ontwikkelingen in het Midden-Oosten, dan is dit voor een groot deel het gevolg van een Facebook-pagina die is opgericht naar aanleiding van de dood van Khaled Said in Egypte. Na het oprichtten van deze pagina verschenen overal video’s op het internet, veelal gemaakt met mobiele telefoons. De gevolgen van een eenmansactie om de dood van Khaled Said op Facebook te melden en daarmee het regime ter discussie te stellen waren enorm. De impact van social media is dus enorm.

(bovenstaand youtube filmpje start op 3:47. Het relevante deel eindigd op 4:40)

Social media binnen de organisatie
Steeds meer bedrijven kijken naar de mogelijkheden om de technologie van sociale netwerken een plaats te geven binnen de organisatie. Maar wordt je bedrijf een social business als je deze technologieën omarmt en implementeert? Persoonlijk denk ik van niet. Ik denk dat deze technologieën ons wel kunnen ondersteunen maar er is meer nodig om een social business te worden.

Als je kijkt naar de know-how en kennis die een organisatie bezit, dan zit nog altijd zo’n 85% van deze kennis in de hoofden van de medewerkers. Ondanks alle informatiesystemen die een organisatie gebruikt. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat informatiesystemen onbelangrijk zijn. Maar buiten deze systemen is heel veel kennis aanwezig die de organisatie een stap verder zou kunnen brengen als we daarop ook zouden focussen.

Social business richt zich juist op het menselijke deel van de organisatie. Door integratie van het sociale deel en de content in de reeds beschikbare systemen, kan de organisatie waarde halen uit dit menselijke deel. Een Social Business richt zich dus op de toegevoegde waarde die personen leveren binnen een organisatie en het ontsluiten van de kennis die zij bezitten voor de rest van de organisatie.

Links
Wael Ghonim and Egypt’s New Age Revolution

Advertenties
Tagged with: , , , ,
Geplaatst in Blogs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief
%d bloggers liken dit: