WebDAV voor Lotus Quickr, Lotus Domino en IBM Connections

Toen ik een aantal maanden geleden een e-mail ontving met een webDAV oplossing om Lotus Quickr te ontsluiten naar IOS apparaten dacht ik  leuk, maar daar hebben we toch al een app voor, namelijk SnappFiles. Totdat ik iets verder las. D-Business WebDAV heft één groot voordeel ten opzichte van SnappFiles, namelijk de mogelijk om bestanden off line te gebruiken en te synchroniseren met Lotus Quickr.  Naast WebDAV voor Lotus Quickr ondersteunt D-Business ook WebDAV voor Lotus Notes databases en de IBM Connections Files toepassing.

Goodreader
In combinatie met Goodreader op IOS devices werkt de oplossing prettig en zijn de prestaties heel redelijk. Persoonlijk vind ik GoodReader niet een van de best en meest gebruikers vriendelijke ontwikkelde applicaties, maar het benaderen van mijn bestanden in Quickr en Lotus Notes databases werkt uitstekend. Ook het synchroniseren werkt zoals verwacht. De applicatie GoodReader is denk ik wat doorgelsagen in functionaliteit waardoor veel gebruikers de interface niet helemaal meer zullen snappen.Goodreader zou er goed aan doen om eens te kijken naar een re-design van de user interface.

Andere WebDAV clients
Onlangs kondigde D-Business WebDAV aan meerdere webDAV clients te ondersteunen namelijk Bitknex en Webdrive. Bitknex is een pure windows applicatie. Webdrive is ook beschikbaar voor MacOS.  Ik heb beide clients getest en met name de ondersteuning op Bitknex is uitstekend. Van de ontwikkelaars heb ik begrepen dat de ontwikkeling van de WebDAV oplossing op andere platformen dan Goodreader nog vollop in ontwikkeling is en dat bijna iedere WebDAV client om aanpassingen in de oplossing vraagt. De ondersteuning voor WebDrive is op het moment van schrijven nog niet helemaal afgerond. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de webdrive client. Met name om dat deze (zeker bij grootschalig gebruik) veel eenvoudiger is in gebruik dan Bitknex.

Met Webdrive is het mogelijk om de webDAV koppeling toe te wijzen aan een schijfletter, waardoor je gebruik kunt maken van webDAV alsof het een lokale schijf is.

Conclussie
Over een webDAV ontsluiting Windows voor Quickr  heb ik zo mijn twijfels. IBM heeft uitstekende plugins beschikbaar voor Lotus Quickr die integreren met de windows file explorer. Deze plugins hebben bovendien meer functionaliteiten. Ook zijn er vergelijkbare plugins van IBM  beschikbaar voor IBM Connections.

Waar IBM achterblijft is ondersteuning op andere platformen zoals MacOS en Linux. Juist hier zit volgens mij een gat in de markt waar de D-Business WebDAV oplossing zou moeten inspelen. MacOS ondersteunt  standaard al WebDAV. Ook is er een Webdrive versie beschikbaar voor MacOS. Beide mogelijkheden heb ik uitgebreid getest.  De huidige versie van D-Business WebDAV is nog niet geschikt om op andere platformen dan IOS en Windows in te zetten. Met name als het gaat om performance laat deze oplossing nog veel te wensen over.

Tagged with: , , , , , , ,
Geplaatst in Blogs

Geef een reactie

Archief
