Acceptatie van een sociaal intranet

Een goed plan voor acceptatie van een sociaal intranet is noodzaak, daarover schreef ik al in mijn vorige artikel. Maar over wat een goed acceptatie programma is lopen de meningen nogal uiteen. Wat mij opvalt bij veel partijen die zich bezig houden met de introductie van een sociaal intranet is dat ze inspelen op psychologische aspecten van mensen of hoe het menselijk brein werkt. De theorie hierachter is heel interessant en wanneer je acceptatie workshops geeft is het handig deze achtergronden te kennen. Je kunt het immers gebruiken om bepaalde groepen aan te spreken. Maar zit een eindgebruiker op dit soort theorieën te wachten? Zelf denk ik van niet.

Een van mijn relaties heeft deelgenomen aan een workshop waarbij de psychologische kant een belangrijke rol speelde. Hij vertelde me dat hij tijdens de workshop interessante oefeningen had gedaan en veel heeft geleerd. Met name over verschillende type personen in de organisatie die allemaal weer verschillende informatiebehoefte hebben. Het was hem tijdens de workshop alleen niet duidelijk wat nu de toegevoegde waarde was van hun nieuwe sociaal intranet.  De kern van de workshop ontbrak.

Zelf denk ik dat gebruikers niet zitten te wachten op een workshop met een hoog psychologisch gehalte. Ik benadruk liever de pragmatische kant. Gebruikers worden vaak uit hun dagelijkse omgeving gehaald om deel te nemen. Ze worden enthousiast gemaakt om mee te doen. Maar als je aan het eind van de workshop niet het gevoel hebt dat je bepaalde dagelijkse handelingen efficiënter kunt doen met het nieuwe platform ervaar je het vaak als een last. De kans dat deze gebruikers actieve en enthousiaste voortrekkers binnen de organisatie worden is dan zeer beperkt. Een ander nadeel aan de genoemde workshops vind ik

Bij het starten van Social Business trajecten adviseer ik klanten om dit vooral niet vanuit een ICT standpunt te willen aanpakken. De praktijk wijst uit dat projecten die alleen door ICT worden geïnitieerd niet het gewenste resultaat opleveren. Dit zelfde is wat mij betreft ook voor acceptatie en de workshops die daarmee te maken hebben van toepassing. Ik zie veel ICT bedrijven die zich gaan toeleggen op het geven van workshops voor de acceptatie van Social Business. Zelf geef ik er de voorkeur aan om dit soort trajecten aan te pakken met partijen die sterker zijn in communicatie.

Onlangs hebben wij een concept gelanceerd voor de acceptatie van social business binnen organisaties: SocialXperience. Binnen dit concept brengen we de kennis van ICT met betrekking tot SocialBusiness omgevingen en de kracht van Communicatie experts samen. Door het samenbrengen van de expertises zijn we in staat snel workshops samen te stellen met klant specifieke hulpmiddelen als Hand-outs en animatie filmpjes die tijdens het acceptatie proces gebruikt kunnen worden. De workshops zijn samengesteld uit praktische cases die gericht zijn op bestaande bedrijfsprocessen binnen de organisatie. Door deze aanpak zien we een aanzienlijk hogere activiteit van gebruikers op het SocialBusiness platform.

Tagged with: , , , ,
Geplaatst in Blogs
One comment on “Acceptatie van een sociaal intranet
  1. Emiel Eigenraam schreef:

    Interessant blog.

    Ik sluit me volledig aan bij je idee om de gebruiker aan de hand te nemen en aan te tonen waar de oplossing toegevoegde waarde biedt in het doen van het dagelijks werk. Zolang deze toegevoegde waarde niet geboden wordt, zal de oplossing geen succes worden.

    Wat betreft het betrekken van partijen denk ik dat het goed is om binnen een adoptietraject van start te gaan met de fanatiekelingen binnen de organisatie. Dat wil zeggen: de medewerkers die staan te springen om nieuwe tools en deze het liefst direct in gebruik willen nemen. Wanneer deze groep superusers bekend is geraakt met de nieuwe oplossing, verspreidt zij vanuit het enthousiasme de best practices met collega’s.

    Ik heb hier ooit eerder een blog over geschreven in het kader van het Enterprise Social Network Yammer. Misschien een leuke aanvulling op dit blog: http://naarsocialbusiness.nl/2013/06/de-succesvolle-uitrol-van-yammer-esn-adoptie-van-innovator-tot-lagger/

Geef een reactie

Archief
